International University of Japan / CENTER for LANGUAGE EDUCATION and RESEARCH

LANGUAGE

Japanese Language Program

Faculty Profiles

Akihiro Takeuchi(竹内 明弘)

Associate Professor and Program Coordinator, Japanese Language Program
M.A. in Applied Linguistics (T.J.F.L), Monash University, Australia
( aki@iuj.ac.jp / phone: x.515 )

Courses

Intermediate track

Research Interests

Language management theory
Language teaching program evaluation
E-learning/CALL

Major publications

  • ・「学習者の遭遇した問題の音声ファイルを使用した言語管理プロセス分析」Working papers Vol.21 International University of Japan 2013.

  • ・宮城 徹・竹内明弘 「オーストラリアの移民子弟と市民性教育―日本人移民子弟は何をどう学んできているのか―」、 オセアニア教育研究』第18号、オセアニア教育学会 2012.

  • ・「初級学習者の言語管理上の問題をコース設計に反映する取り組み」日本語教育方法研究会誌 vol.19 No.1 2012.

  • ・「初級者が遭遇した問題と言語管理過程を解明してコース改善に反映する試み-インタビューからの示唆を生かして」Working papers Vol.20 International University of Japan 2012.

  • ・「二言語使用者の言語管理形成の記述の試み」村岡英裕編『接触場面・参加者・相互行為』 vol.9 pp.17-25 2011.

Sayaka Kurashina(倉品 さやか)

Assistant Professor, Japanese Language Program
MEd. in Language and Culture Education (Japanese Pedagogy, Linguistics and Culture Studies), Hiroshima University, 2004
( kura@iuj.ac.jp / phone: x.425)

Courses

Advanced track

Research Interests

Japanese language teaching as a foreign language
Second language acquisition
Language transfer

Major publications

  • ・『日本語単語スピードマスターBASIC 1800 タイ語・ベトナム語・インドネシア語版』 Jリサーチ出版2012.

  • ・日本語単語スピードマスターADVANCED 2800 英・中・韓 訳付き』 Jリサーチ出版2012.

  • ・『にほんご単語ドリル~慣用句・四字熟語~』 アスク出版2008.

  • ・「Can-do statements を用いた中級日本語学習者の自己評価-回答のばらつきに注目して-」『North-East Asian Regional Language Education Conference Working Papers 』2012-3, 2012.

  • ・「「一」を含む副詞節の習得-中国語母語日本語学習者の作文データに基づく調査」『Working Papers on Language Acquisition and Education 17』, 39-48, International University of Japan, 2009.

Uchida Noriko(内田 紀子)

Assistant Professor, Japanese Language Program
M.A.in Humane Studies, Ochanomizu University, 2000
( uchida@iuj.ac.jp / phone: )

Courses

Basic track, Advanced track

Research Interests

Janpanese language teaching as a foreign language
Teacher`s training
Japanese language education of foreign children in Japan

Major publications

  • ・“Research on Development of Text Structuring Capabilities – Case of Foreign Students Who were Born and Grew up in Japan” At Intercultural Educational Society of Japan (by Hiromi Saito and others) 『日本生育外国人児童の文章構成力の発達に関する研究―出来事作文の分析を通して―』異文化間教育学会(共同発表)2014.

  • ・“Support Handbook for Foreign Children –to be with children`s life course” published by Bonjinsha 『外国人児童生徒のための支援ガイドブック-子どもたちのライフコースによりそって- 』凡人社 2011.

  • ・“Practice Report on How to Teach Four Basic Language Skills to Foreign Children” published by Kyongi Japanese Language Educational Research NO4 P3-7 Korea 『四技能のバランスをどうつけていくか-日本で日本語を学ぶ外国人生徒を対象とした実践-』「2010京畿日本語教育研究第4号」2010.

  • ・“Potentialities of Support by Exchange Students Who Cannot Understand Students’ Mother Tongue” published by SEIKA University p440-450 『母語の異なる留学生による支援の可能性-中国語母語話者による外国人生徒支援事例から-』「日本語言文化研究」精華大学出版社2007.

  • ・“Potentialities of Support for Foreign Children by Guardian Volunteers at Public Junior High School” published by BONJINSHA P67-82 「公立中学校における保護者ボランティアによる支援の可能性―高校進学を可能にしたもの―」凡人社 2005.

Shizuko Kimura(木村 靜子)

Specially Appointed Professor, Japanese Language Program
MEd. in Education in Second Language, McGill University, Canada
( kimura@iuj.ac.jp / phone: x.505)

Courses

Elementary track

Research Interests

Second language acquisition
Japanese syntax

Major publications

  • ・「日本語学習者は実際に能力が上がっているのか-Can-do-statementsによる調査-」 Working papers on Language Acquisition and Education Vol.20, 1-28. 2012. (PDF

  • ・「話しあう・語りあう・言いあう』についての一考察」Working papers on Language Acquisition and Education Vol.18, 16-32. 2010. (PDF

  • ・「医療現場における日本語が必要とされる場面-あるフィリピン人看護助手の調査を通して見えてきたもの-」Working Papers on Language Acquisition and Education Vol. 17, 27-37. 2009.